JVS Posted February 20, 2010 Report Posted February 20, 2010 ARCHITECTURE | EXPOSITION Les Chinois apprennent vite le contemporain Guy Duplat Mis en ligne le 14/10/2009 Les architectes contemporains chinois sont vite devenus des "grands". On s’extasie souvent sur le "miracle chinois". Il apparaît à nouveau dans toute sa force à la très intéressante expo Europalia sur l’architecture contemporaine chinoise. "Heart-made" (car, selon la tradition chinoise, on construit avec son cœur) présente une cinquantaine de projets des architectes actuels les plus marquants. Et on est sidéré de voir comment ils apprennent vite et souvent bien. Le génie chinois est aussi celui d’assimiler les avancées d’autres pays et de les réutiliser si bien que leur art dépasse celui des modèles. Tout qui voyage en Chine constate d’abord qu’on a beaucoup détruit du patrimoine et construit partout à une échelle inimaginable, avec une architecture très souvent très médiocre, destinée à répondre au plus vite à des besoins urgents (notre architecture "tout venant" ne vaut souvent guère mieux). La Chine part d’un terrain vierge. Pendant 60 ans, elle fut à l’écart des mouvements modernistes ou post-Bauhaus, plongée dans la guerre ou la dictature maoïste. Elle n’a donc pas de tradition moderne. De plus, la profession d’architecte n’existe vraiment que depuis 1992-1993 quand le concept de profession libérale fut créé et a permis de susciter des vocations autres qu’architecte fonctionnaire. L’expo montre très bien comment cette architecture chinoise nouvelle est née dans l’orbite de quelques grands bureaux : Oma de Rem Koolhaas, Zaha Hadid et Steven Holl. Jusqu’à copier leurs tics. La politique des grands travaux pour les JO de Pékin avec les bâtiments emblématiques (nid d’oiseau d’Herzog & de Meuron, tour CCTV de Koolhaas) a donné un coup de fouet supplémentaire à la création architecturale. Mais les architectes chinois se sont vite affranchis de cette tutelle pour créer leurs propres formes dans toutes les directions de l’architecture "mondialisée". Le cas de Man Yansong est emblématique. Ce jeune architecte est sorti de Yale en 2002 et gère aujourd’hui avec son bureau "MAD", une dizaine de très gros et spectaculaires projets. Le plus emblématique (notre photo) est cette tour de logements et commerces de 385 m, faite de tranches inégales superposées. Elle se présente comme une ville verticale avec des parcs et des arbres. Une réminiscence futuriste des ruelles anciennes (les hutongs). "Urban Forest" est construite pour l’instant à Chongqing, la ville-champignon devenue en quelques années une des plus grandes de Chine. Le même bureau construit à Tianjun une tour avec une façade en nid-d’abeilles, comme un exo-squelette, et sa petite tour jumelle. Pour Beihai, MAD construit un énorme ensemble d’hôtels, maisons et bureaux, comme des montagnes russes. Mais ils peuvent varier leurs cibles. Lors de la dernière Biennale de Venise, ils présentaient un projet de science-fiction : une ville en étoile (comme le virus du sida) qui viendrait se poser au-dessus de New York ou Paris, comme une menace chinoise. Mais ils ont aussi construit une splendide maison/club house aux lignes purissimes, se mariant parfaitement avec le paysage de la Mongolie. Pour les "hutongs" de Pékin très menacés de démolition et qui manquent de sanitaires, ils ont imaginé une sorte de bulle-parasite métallique qui vendrait s’accrocher sur les toits. Ces architectes nouveaux qu’on découvre à l’expo représentent tous les courants contemporains : l’écologie et le recyclage, l’architecture durable, celle du "geste", ou au contraire le retour au modernisme. Avec, souvent, une belle créativité. Un livre-catalogue, très bien fait, accompagne l’expo et présente le meilleur topo à ce jour de l’architecture contemporaine chinoise. L’expo inclut - rien n’est anodin - un immeuble à Taipei et la gare de Lhassa, par Cui Kai, qui, pourtant, accueille un train très critiqué par les amis du Tibet qui y voient un outil pour l’envahissement du Tibet par les Hans. "Heart-made, The Cutting-Edge of Chinese Contemporary Architecture" jusqu’au 21 février au Civa, espace la Cambre, place Flagey à Bruxelles. Du mardi au dimanche, de 11 h à 18 h. in http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=931146&page=2 Quote
JVS Posted February 20, 2010 Author Report Posted February 20, 2010 Urban Forest By the end of 2009, MAD has completed the concept design of a 385 meter high metropolitan cultural complex in the city center of Chongqing – The Urban Forest. This is the third skyscraper designed by MAD following the Absolute Towers in Toronto and the Sinosteel International Plaza in Tianjin, China. Dezeen architecture and design magazine « Log sofa by Patricia Urquiola for Artelano Docks Dombasles by Hamonic + Masson » Urban Forest by MAD December 10th, 2009 Beijing architects MAD have designed a skyscraper for Chongqing, China, with gardens at each level. Rather than consider the project vertically, the architects envisage a stack of floors, each slice shifted horizontally to create spaces for gardens and patios. The 385 metre-high building will be called Urban Forest. Here’s some text from MAD: Urban Forest By the end of 2009, MAD has completed the concept design of a 385 meter high metropolitan cultural complex in the city center of Chongqing – The Urban Forest. This is the third skyscraper designed by MAD following the Absolute Towers in Toronto and the Sinosteel International Plaza in Tianjin, China. MAD proposes a new architectural concept for the course of Chinese urban development – to actualize a sustainable multidimensional high-rise within China’s youngest municipality, where nature reincorporates into the high-density urban environment in the near future, to evoke the affection for nature once lost in the oriental ancient world and bring to the modern city dwellers. In the year of 1997, Chongqing became the fourth direct municipality in China. As an important pole of the growing economy in western China, the city area of Chongqing is more than twice of those of Beijing, Shanghai and Tianjin combined. Such macro-scale urbanization should not only pushes economic growth and material prosperity, but also foster the evolution of the city’s cultural essence. Chinese cities have gone through the process of once starting from nothing, to following contemporary Western civilization urban pattern. Now, the overall economic infrastructure has oriented the direction of future development towards inland China. What lies in the future of cities? How should one grasp the concept of emerging high-density cities of China in the context of a scenic town such as Chongqing? How does one discuss the future of architecture in Chinese cities on the base of Eastern Naturalist perspective and in the new context of China’s unique economic, social environment and globalization background? How to engage the city dwellers with an experience of nature when its presence of steadily diminishes in the face of the ever intensifying concrete jungle. Throughout the process of contemporary Western urbanization, skyscrapers were the symbol of technological competitions, prime capitals and the formal enslavement of the powerful and the rich. Sustainable ecology became more of a demand for comfort; while the yearning of a return to nature was left ignored. The Urban Forest draws inspiration from the perspective of nature and the man-made in Eastern Philosophy, and ties the urban city life with the natural outdoor experiences. The shape of the architecture mimics mountain range, shifting in a dynamic and yet holistic rhythm, and becomes a continuation of nature. Unlike its preceding counterparts, The Urban Forest no longer emphasizes on vertical force, instead it concentrates on the multidimensional relationships within complex anthropomorphic spaces: multilayer sky gardens, floating patios and minimal and yet well lit nesting spaces, the architectural form dissolves into the fluid spatial movements between air, wind, and light. In this environment, people encounter nature filled with unexpected surprises. The fusion between Eastern humanism spirit and urban public spaces pioneers in the making of a sustainable multidimensional city – The Urban Forest will not be a piece of mediocre urban machinery, but an artificial organ that lives and breathes new life in the steel-and-concrete-filled city center. Chongqing, the youngest municipality in China, holds great potential in its urban planning and construction and has the capability to be built into a most livable city, a city of pleasant environments, a traffic-jam-free city, even into a city that runs into a complete urban forest. A city with aspiration and vitality shall be courageous in envisioning and designing its great future. – Bo Xilai (Mayor of Chongqing) In October 2009, The Urban Forest from MAD debuted in the Heart-Made, Europalia exhibition at the 2009 Europalia China. It represents the most challenging dream of the contemporary Chinese architecture — a type of urban landmark that rises from the affection for nature. It is no longer a static icon but an organic form that changes all the time with people’s perception. Director in Charge: Ma Yansong, Dang Qun Design Team: Yu Kui, Diego Perez, Zhao Wei, Chie Fuyuki, Fu Changrui, Jtravis B Russett, Dai Pu, Irmgard Reiter, Rasmus Palmqvist, Qin Lichao, Xie Xinyu Location: Chongqing, China Typology: Commercial, Office, Hotel Site Area: 7,700 sqm Building Area: 216,000 sqm Building Height: 385 m Architectural Design: MAD Ltd Structural Design: ARUP Group Ltd Posted by Rose Etheringtonhttp://www.dezeen.com/2009/12/10/urban-forest-by-mad/ Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.